Oikeus keskittyä

Lapset, nuoret, huoltajat, opettajat, valmentajat parasta mitä voitte tehdä ihmiskunnan tulevaisuuden eteen on antaa itsenne sekä lasten ja nuorten keskittyä vain yhteen asiaan esimerkiksi tanssiin tai johonkin muuhun taideharrastukseen.

Keskittyminen edellyttää kurinalaisuutta mutta myös motivaatiota ja innostusta asian äärellä. Kurinalaisuus taasen ei ole nujertunutta alistumista. Kurinalaisuus antaa sinulle mahdollisuuden keskittyä tanssitunnilla vain tanssiin. Mitä luksusta! Sinulla on lupa unohtaa hetkeksi läksyt ja työryhmät, tentit ja hakemukset, soittamattomat puhelut ja lähettämättömät viestit. Kun annat itsesi keskittyä ja virkistyä tanssiliikkeen parissa, kaikki muu sujuu kuin itsestään. Tästä on koko lailla paljon kokemusperäistä tietoa!

Opetusministeriön koululaiskysely (2019) kertoo tanssin olevan musiikin jälkeen suosituin harrastus. Neljäsosa Suomen koululaisista harrastaa tanssia. Maailman terveysjärjestö WHO julkaisi lokakuussa 2019, jossa todettiin tanssin yhteys mm. kielelliseen oppimiseen ja keskittymiskykyyn. LT Hanna Poikonen puolestaan toteaa aivoterveyttä koskevassa väitöskirjassaan (2018) kuinka liikunta, musiikki ja kosketus jo sinällään parantavat aivoterveyttä. Hänen mukaansa tanssissa suodatetaan pois tarpeettomia liikkeitä, aistiärsykkeitä ja mielentiloja, ja keskitytään vain siihen mikä on siinä hetkessä tärkeintä. Vapauttavaa!

Toisin sanoen taideaineita pitäisi olla jo peruskoulussa enemmän vähennysten sijaan, sillä ne tukevat kaikkea muuta oppimista, vuorovaikutustaitoja sekä antavat kokemuksen elämän mielekkyydestä ja merkityksellisyydestä. Jos paikkakuntasi peruskoulu on jälkijunassa, tarjoaa taiteen perusopetuskenttä yleisen oppimäärän mukaista, opetussuunnitelmaperusteista tanssi- ja taidekasvatusta hyvin matalalla kynnyksellä: jo yksi harrastuskerta viikossa avaa oven taiteen maailmaan ja kaikkeen siihen hyvään mitä se tuo mukanaan. Monissa kunnissa peruskoulut toimivat yhteistyössä taiteen perusopetuksen toimijoiden kanssa ja hyvä niin. Onhan taiteen perusopetuksen kentällä opetussuunnitelmat, opettajilla pätevyysvaatimukset ja valtakunnallinen kattavuus.

Kirjoita kommentti