Tanssikoulujen esitystoiminta

Tanssikoulut ovat ehkä tietämättään erittäin tärkeässä roolissa tanssiesitysten tuottajina Suomessa. Liiton viimevuotisen (2018) jäsenkyselyn mukaan 83 jäsenkouluamme tuottivat 450 esitystilaisuutta, joissa katsojia oli 134 000. Kyseessä olivat siis lähinnä koulujen vuotuiset oppilasnäytökset, oppilaiden ns. omat illat ja muu mahdollinen opetussuunnitelmaan sopiva esitystoiminta. Keskimääräisesti katsottuna, siis vähintään yksi tanssikoulun esitys per kalenteripäivä jossain päin Suomea!

Vertailuluvuksi käy Tanssin Tiedotuskeskuksen laatima tilasto taidetanssin yli 60 ammattiryhmästä, jotka tuottivat vuonna 2017 yht. 2760 esitystä, joissa katsojia oli yht. 372 000. Luku on tietysti suurempi kun ammattilaiset esiintyvät työkseen mutta ammattiryhmiä ei ole kovinkaan monella suomalaisella paikkakunnalla. Tanssikoulut sen sijaan sijoittuvat maantieteellisesti maamme joka kolkkaan ja ovat paikallisesti ja alueellisesti tärkeitä toimijoita, usein katsojiensa ensimmäisiä tai jopa ainoita tanssikokemuksia.

Tanssikoulujen tanssiesitysten aiheet ovat kiinnostava tutkimuskohde. Aihevalintaan saattaa vaikuttaa esim. puvustossa saatavilla olevat, jo-monen-sukupolven-käyttämät mekot, huiskat, päähineet jne. Lasten ja varhaisnuorten on myös helppo samaistua haussa olevaan liikkeen laatuun kun tarjolla ovat esim. oravien asut. Erilaiset hahmot ovat usein varma valinta, kun lähdetään sommittelemaan ryhmälle tanssiesitystä, jossa kaikki voivat olla mukana.

Kajaani Dance 2017. Kuvaaja Heimo Haverinen

Näkemistäni ihmishahmoista tulee mieleen esim. lappalaiset, intiaanit, alkuasukkaat, noidat, barbiet, rosvot, pyykkärit ja pojiksi pukeutuneet tytöt. Monessa esityksessä on ollut jollain tapaa aistittavissa jonkinlainen tyypittely ja lokerointi. Mutta herää kysymys mitä sitten jos tanssia ei lasten ja nuorten parissa voi lähestyä hahmojen kautta? Onko muita vaihtoehtoja?

Tanssikoulujen esitykset heijastavat aikaansa

Lapset ja heidän vanhempansa lukevat edelleen satuja ja uskoakseni nauttivat fantasiasta. Tanssikoulujen esitykset heijastavat silti myös omaa aikaansa. Uudet valtakunnalliset opetussuunnitelmaperusteet (2017) kannustavat luovuuteen ja oppilaan omaan aktiiviseen rooliin oppimisessa. Lasten ja nuorten ryhmissä löytyy varmasti entistä uskomattomampia aiheita, kun esiintyjät itse aktivoituvat niitä ideoimaan.

Uskon myös suomalaisten tanssipedagogien ammattitaitoon ja heidän vastuullisuuteensa ryhmiä ohjatessaan. Epäasiallinen ohjaustapa ja ennakkoluulojen syöttäminen ei kuulu lasten ja nuorten tanssiesityksen prosessiin. Tanssikoulut ovat velvollisia raportoimaan ja tiedottamaan toiminnastaan. Vain hyvästä syntyy tiedotettavaa ja kannattavaa koulutustoimintaa.

Oppilaiden luovuus tanssikoulujen imagon päivittämisen voimavaraksi!

Helsingissä 6.2.2020
Hannele Niiranen / STOPP ry:n toiminnanjohtaja

Kategoriat:

Lue Stopp ry:n muita blogikirjoituksia tanssinopetuksen tilasta ja tulevaisuudesta.

SIJAINTIMME

Toimistomme sijaitsee Helsingin keskustassa, Töölöntorin lähellä.

Sandelsinkatu 10 C 40
00260 Helsinki

SOITA MEILLE

Tavoitat meidät ja toiminnanjohtajamme arkisin tästä numerosta.

+358 (0)400 813311

LÄHETÄ VIESTI

Voit olla yhteydessä myös sähköpostilla, vastaamme viesteihin nopeasti.

toimisto@stopp.fi