Tanssikoulujen esitystoiminta

Tanssikoulut ovat ehkä tietämättään erittäin tärkeässä roolissa tanssiesitysten tuottajina Suomessa. Liiton viimevuotisen (2018) jäsenkyselyn mukaan 83 jäsenkouluamme tuottivat 450 esitystilaisuutta, joissa katsojia oli 134 000. Kyseessä olivat siis lähinnä koulujen vuotuiset oppilasnäytökset, oppilaiden ns. omat illat ja muu mahdollinen opetussuunnitelmaan sopiva esitystoiminta. Keskimääräisesti katsottuna, siis vähintään yksi tanssikoulun esitys per kalenteripäivä jossain päin Suomea!

Vertailuluvuksi käy Tanssin Tiedotuskeskuksen laatima tilasto taidetanssin yli 60 ammattiryhmästä, jotka tuottivat vuonna 2017 yht. 2760 esitystä, joissa katsojia oli yht. 372 000. Luku on tietysti suurempi kun ammattilaiset esiintyvät työkseen mutta ammattiryhmiä ei ole kovinkaan monella suomalaisella paikkakunnalla. Tanssikoulut sen sijaan sijoittuvat maantieteellisesti maamme joka kolkkaan ja ovat paikallisesti ja alueellisesti tärkeitä toimijoita, usein katsojiensa ensimmäisiä tai jopa ainoita tanssikokemuksia.

Tanssikoulujen tanssiesitysten aiheet ovat kiinnostava tutkimuskohde. Aihevalintaan saattaa vaikuttaa esim. puvustossa saatavilla olevat, jo-monen-sukupolven-käyttämät mekot, huiskat, päähineet jne. Lasten ja varhaisnuorten on myös helppo samaistua haussa olevaan liikkeen laatuun kun tarjolla ovat esim. oravien asut. Erilaiset hahmot ovat usein varma valinta, kun lähdetään sommittelemaan ryhmälle tanssiesitystä, jossa kaikki voivat olla mukana.

Kajaani Dance 2017. Kuvaaja Heimo Haverinen

Näkemistäni ihmishahmoista tulee mieleen esim. lappalaiset, intiaanit, alkuasukkaat, noidat, barbiet, rosvot, pyykkärit ja pojiksi pukeutuneet tytöt. Monessa esityksessä on ollut jollain tapaa aistittavissa jonkinlainen tyypittely ja lokerointi. Mutta herää kysymys mitä sitten jos tanssia ei lasten ja nuorten parissa voi lähestyä hahmojen kautta? Onko muita vaihtoehtoja?

Tanssikoulujen esitykset heijastavat aikaansa

Lapset ja heidän vanhempansa lukevat edelleen satuja ja uskoakseni nauttivat fantasiasta. Tanssikoulujen esitykset heijastavat silti myös omaa aikaansa. Uudet valtakunnalliset opetussuunnitelmaperusteet (2017) kannustavat luovuuteen ja oppilaan omaan aktiiviseen rooliin oppimisessa. Lasten ja nuorten ryhmissä löytyy varmasti entistä uskomattomampia aiheita, kun esiintyjät itse aktivoituvat niitä ideoimaan.

Uskon myös suomalaisten tanssipedagogien ammattitaitoon ja heidän vastuullisuuteensa ryhmiä ohjatessaan. Epäasiallinen ohjaustapa ja ennakkoluulojen syöttäminen ei kuulu lasten ja nuorten tanssiesityksen prosessiin. Tanssikoulut ovat velvollisia raportoimaan ja tiedottamaan toiminnastaan. Vain hyvästä syntyy tiedotettavaa ja kannattavaa koulutustoimintaa.

Oppilaiden luovuus tanssikoulujen imagon päivittämisen voimavaraksi!

Helsingissä 6.2.2020
Hannele Niiranen / STOPP ry:n toiminnanjohtaja

Kategoriat:

2 kommenttia

  1. Katja Köngäs 6.2.2020 klo 15:13

    Hei! Luin hetki sitten blogitekstin ja heräsi muutama näkökulma aiheeseen. Mielenkiintoinen artikkeli. Meillä on tehty sekä nuorten aihepiireistä nousevia, ajankohtaisia että satuaiheita vuosien saatossa. Viime keväänä meillä oli luontoon ja ympäristöön liittyvä Downloading future projekti. Ilmastonmuutos, globalisaatio, medioiden moninaisuus, kiihtyvä arki ja monesta suunnasta tulevat paineet ovat meillä tuottaneet jopa päinvastaista toivetta. Toivetta saduista ja poispääsyä arjen harmaudesta. Tämän kevään projektimme liittyy tarinoihin ja rooleihin. Nuorten ja lasten omien sanojen mukaan roolissa on paljon helpompi käsitellä erilaisia tunteita. Muuten saattaa ruveta “ahistamaan”. Roolin kautta tällaiset seikat saattavat avautua eri tavalla. Totta on kuitenkin se, että hahmojen luonteita voi käsitellä eri tavoin ja syvällisemmin, lapsia ja nuoria aktivoiden ja kategorisoimatta. Tai ajankohtaisia aiheita voi käsitellä myös tarinan ja sadun avulla. Ajankohtaisia aiheita käsitellään kuitenkin paljon myös kouluissa ja informaatiota tulee monesta eri kanavasta ja kaiken aikaa. Tämä on varmasti myös taitolaji ja edellyttää opettajalta työkaluja ja sitä aikaa. Monestihan esityksiä sommitellaan yhden tunnin aikana pukusovitusten ja muiden kiireiden lomassa. Tänä keväänä meillä täällä maalla rakastetaan fantasiaa ja satuja, erilaisia tarinoita ja roolihahmoja, puuteripölyä ja tähtisadetta. Kaksi viikkoa irtiottoa teatterin lumoissa ja poissa arjen ahistuksista:) Olisi mielenkiintoisaa kuulla kommentteja, kuulumisia ja toteutuksia kentältä laajemminkin.

    • Hannele Niiranen 6.2.2020 klo 16:58

      Kiitos kommentista Katja! Uskon myös vahvasti siihen, että niin kauan kuin se leikkimisen elementti säilyy kaikessa tekemisessä – niin se (tässä tapauksessa tanssi) on hauskaa ja motivoivaa. Irtiotto tanssiesityksen valmistamisen ja esittämisen parissa on suorastaan lomaa arjen keskellä – nuoren näkökulmasta. Entä opettaja, missä leikki näkyy hänen työssään?

Kirjoita kommentti





Lue Stopp ry:n muita blogikirjoituksia tanssinopetuksen tilasta ja tulevaisuudesta.

SIJAINTIMME

Toimistomme sijaitsee Helsingin keskustassa, Töölöntorin lähellä.

Sandelsinkatu 10 C 40
00260 Helsinki

SOITA MEILLE

Tavoitat meidät ja toiminnanjohtajamme arkisin tästä numerosta.

+358 (0)400 813311

LÄHETÄ VIESTI

Voit olla yhteydessä myös sähköpostilla, vastaamme viesteihin nopeasti.

toimisto@stopp.fi