2018 Tanssi elämäntyönä ja Tanssikasvattaja palkinnot jaettu

Jäsenten tekemistä ehdotuksista STOPP ry:n hallitus valitsi vuoden 2018 Tanssi elämäntyönä –palkintojen saajiksi tanssitaiteilijat Liisa Nojosen ja Aarne Mäntylän, joille Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliiton myönsi Suomen näyttämötaiteen kultaisen kunniamerkin valkoisella nauhalla tunnustuksena teatterityön erittäin ansiokkaasta edistämisestä sekä tuloksellisesta työstä Suomen teatterielämän hyväksi. Vuoden tanssikasvattajaksi valittu tanssinopettaja Suvi Kajaus vastaanotti Teatterijärjestöjen Keskusliiton myöntämän Suomen näyttämötaiteen hopeisen ansiomerkin 15 vuoden toiminnasta punaisin ruusukkein tunnustuksena tuloksellisesta työstä Suomen teatterielämän hyväksi.

LIISA NOJOSEN ura tanssitaiteen parissa alkoi hänen sukupolvelleen tyypillisellä tavalla oman innostuksen pohjalta 10-vuotiaana Elli Särkän tanssikoulussa Jyväskylässä ja vei hänet maailmalle hakemaan ammattitaitoa, jota siinä vaiheessa ei Suomessa vielä voinut opiskella. Hän verkostoitui Yhdysvalloissa ja Euroopassa käymällä ajan tunnetuimpien, edelleen arvostettujen jazztanssipedagogien opissa. Oman opetustyönsä hän aloitti 1970-luvulla, perusti oman tanssikoulun vuonna 1979 ja ammattiryhmän Pori Dance Companyn vuonna 1988. Ryhmälle hän valmisti mittavan määrän koreografioita 20 vuoden ajan. PDC:n toiminnalle ovat kuvaavia kansainväliset kiertueet ja esiintymiset, esim. vuonna 1992 ryhmä voitti Liisa Nojosen teoksella Varjojen Vangit Jazztanssin Maailmankongressin Kultaisen Jazzkengän.

Liisa Nojonen on omalla työllään ammattilaistanut tanssin kenttää, luonut uusia tanssin työnantajia, kouluttanut ammattitanssijoita, vaalinut paikallista tanssiharrastusta sekä linkittänyt yhteyksiensä avulla suomalaisen tanssikentän jazztanssin kansainväliseen toimintaympäristöön. Hän on toiminnastaan saanut myös Tanssitaiteen valtionpalkinnon vuonna 2006.

AARNE MÄNTYLÄ on toiminut tanssikoulun rehtorina vuosina 1987-2018. Tänä aikana hän oli virkavapaalla rehtorin toimestaan v. 2005-2008 työskennellessään Suomen Kansallisoopperan ja –baletin balettioppilaitoksen apulaisrehtorina. Rehtorin tehtäviensä ohessa hän on koko ajan opettanut klassista balettia edistyneille ryhmille sekä Balettioppilaitoksen ammattiopiskelijoille. Omat tanssijan perusopintonsa hän suoritti Suomen Kansallisoopperan balettikoulussa, jonka jälkeen hän toimi Kansallisbaletissa tanssijana vuonna 1975. Tanssiteatteri Raatikossa hän oli tanssijan kiinnityksellä vuosina 1976-1987. Omia koreografioita Raatikolle sekä free lance ryhmille valmistui vuosina 1980-1985.

Aarne Mäntylä on omalla työllään rikastuttanut suomalaisten ammattitanssin kenttää niin klassisten kuin kokeellisten ammattiproduktioiden tanssijana sekä rehtorin roolissa paikallisen ja valtakunnallisen tanssikoulutuksen kehittäjänä. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmän jäsenenä Aarne Mäntylä vaikutti keskeisesti taiteen perusopetuksen valtakunnallisten opetussuunnitelmaperusteiden kehittämiseen ja toteutumiseen. Hän on saanut myös tanssitaiteen valtionpalkinnon vuonna 2002 poikien tanssinopetuksen kehittämistyöstä.

SUVI KAJAUS on valmistunut Savonia AMK:sta tanssinopettajaksi (2004), ja täydentänyt pedagogiikan opintojaan Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun maisterinohjelmassa (2018). Tanssinopettajana hän on toiminut vuodesta 2000 alkaen, joista Nurmijärven Tanssiopistossa viimeiset 14 vuotta tanssinopettajana, poikien tanssin ja lastentanssin vastuuopettajana sekä uutena apulaisrehtorina vuodesta 2018. Opetuksen lisäksi hän on toiminut tanssijana ja koreografina, luennoitsijana, kouluttajana sekä erilaisissa luottamustehtävissä.

Suvi Kajauksen erityisenä pedagogisena ansiona on erikoistuminen Nurmijärven Tanssiopiston poikaryhmien tanssinopetukseen ja sen kehittäminen erinomaisin tuloksin. Hän on onnistunut luomaan suorastaan paikallisen poikatanssi-innostuksen. Suvi Kajaus on auliisti jakanut poikien tanssinopetukseen liittyvää tieto-taitoaan tanssin kentällä. Hän on ollut mm. toteuttamassa ja ideoimassa hanketta, jossa Nurmijärven Tanssiopiston oppilaat ja opettajat työskentelevät verkostona, vaihtaen osaamistaan ja näkemyksiään toisen tanssikoulun kanssa. Työskentely toteuttaa ajattelua, jossa taiteellinen ja kasvatuksellinen yhteistyö vahvistuu edeten positiiviseen ja vapaaseen suuntaan avaten näkökulmia toteuttaa tanssin taiteen perusopetusta.

Kirjoita kommentti