Tilastotietoa tanssioppilaitoksista syksyltä 2024

STOPP ry kokoaa vuosittain tilastoa edellisen vuoden osalta jäsenoppilaitostensa toiminnasta. Keväällä 2025 tehty kysely kuvaa siis syksyn 2024 tilannetta, mutta sen tiedot poikkeavat joiltain osin aikaisempien vuosien kyselyistä.

Taiteen perusopetuksen oppilaitokset osallistuivat keväällä 2025 ensimmäistä kertaa Tilastokeskuksen valtakunnalliseen oppilaitoskyselyyn. Koska Tilastokeskuksen kysely on liiton omaa kyselyä kattavampi, päätti STOPP olla kysymättä päällekkäisiä tietoja oppilaitoskyselyn kanssa. Syksyn 2024 tilannetta kuvaavassa jäsenkyselyssä koottiin yhteen nyt siis tilastotietoja liiton jäsenoppilaitosten toiminnasta erilaisin painotuksin kuin Tilastokeskuksen kyselyssä.

Vuoden 2024 lopussa liittoon kuului 55 varsinaista jäsentä ja 21 informaatiojäsentä. Vuoden kuluessa 1 liiton varsinainen jäsen päätti jäsenyytensä toiminnan päättymisen myötä sekä yksi varsinainen jäsen muutti jäsenyytensä informaatiojäsenyydeksi. Vuoden loppuessa jäsenyytensä toiminnan päättymisen myötä lopetti 2 varsinaista jäsentä.


Opetuskielet

Oppilaitoksista kaikki toimivat suomen kielellä. Ruotsin kieltä käytetään opetuskielenä 7 oppilaitoksessa. Tarvittaessa opetusta annetaan englanniksi 7 oppilaitoksessa, lisäksi yksittäisissä oppilaitoksissa opetetaan tarvittaessa ranskan, venäjän ja saksan kielillä.


Käytössä oleva taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma

Molemmat oppimäärät                53 %
Vain yleinen oppimäärä               20 %
Vain laaja oppimäärä                    27 %

Vastanneista oppilaitoksista valtaosassa tanssi on ainoa opetettava taiteenlaji. Muista taiteenaloista eniten samassa oppilaitoksessa opetetaan musiikkia (21 % vastanneista) ja sirkusta (11 % vastanneista). Muiden taideaineiden opetusta järjestetään vain yksittäisissä oppilaitoksissa.


Opetettavat tanssiaineet

Tanssilajien raportoinnissa on tunnistettu monenlaisia haasteita. Pienemmissä oppilaitoksissa saman oppiaineen (esim. katutanssit) alle on voitu yhdistellä erilaisia suuntauksia, kun taas isompien oppilaitosten lukujärjestyksestä löytyy omat tuntinsa erilaisille tyyleille ja suuntauksille. Osa kouluista on raportoinut esimerkiksi kaikki katutanssin oppituntinsa katutanssien alle, osa taas on raportoinut jokaisen suuntauksen erikseen.

Vastauksista on kuitenkin nähtävissä, että kyselyyn vastanneissa oppilaitoksissa suosituimmat opetettavat tanssilajit ovat baletti, nykytanssin, jazztanssin eri muodot sekä tanssin varhaiskasvatuksen oppiaineet. Näitä lajeja opetetaan noin 90 % kaikista kyselyyn vastanneista oppilaitoksista. Aikaisemmista vuosista poiketen jazztanssin eri muodot ovat kasvattaneet suosiotaan, mutta muutos saattaa johtua myös jazztanssin erilaisten suuntausten määrästä, jotka näkyvät eri vuosina erilaisten vastausten painottumisena.

Myös katutanssit ovat nostaneet suosiotaan, sillä aikaisemmin katutansseja raportoitiin kyselyn yhteydessä vain noin 20 % oppilaitoksista. Nyt prosenttimäärä oli 63 %. Myös katutanssien määrittelyssä on kuitenkin tunnistettu haasteita ja kysymyksen asettelusta johtuen katutanssien erilaiset suuntaukset on aikaisemmin saatettu raportoida toisin.

Kehonhuollollisia aineita opetettiin 58 % STOPPin jäsenoppilaitoksista ja erilaisia tanssiin liittyviä luovia oppiaineita koreografiasta improvisaatioon opetetaan 43 % kyselyyn vastanneista oppilaitoksista. Lisäksi tanssioppilaitoksissa opetetaan erilaisia etnisiä tanssilajeja, showtanssia, musikaalitanssia, karakteritanssiasteppiä, tanssiin liittyviä teoria-aineita sekä yksittäisissä kouluissa myös paritanssia.

Tanssilajien valikoima vaihtelee suuresti eri oppilaitosten välillä. Pienimmissä tanssioppilaitoksissa voidaan opettaa yhtä tanssilajia. Suurissa tanssikouluissa lajivalikoima voi kattaa kymmeniä eri oppiaineita. 


Tanssin taiteen perusopetuksen oppilasmäärä

Kyselyyn vastanneissa STOPP ry:n jäsenoppilaitoksissa oli syksyllä 2024 yhteensä noin 27 000 tanssin taiteen perusopetuksen oppilasta, samoin kuin edellisinä vuosina (37 000 / 2019). Vastauksissa kuvattiin oppilasmäärän kehitystä ja noin kolmasosa vastaajista totesi oppilasmäärän pysyneen samana, noin kolmasosa kertoi sen vähentyneen ja noin kolmasosa lisääntyneen.


Oppilaitosten opetussuunnitelmaperusteinen esiintymiskoulutus

Pääsymaksullisia esitystilaisuuksia raportoitiin hyvin saman verran kuin edellisenä vuonna eli noin 350. Katsojia näissä esityksissä oli yhteensä n. 90 000 (95 000 / 2023). Muita esiintymistilaisuuksia oli vuoden 2025 aikana noin 650, joka oli noin 400 vähemmän kuin edellisenä vuonna. Näihin esiintymisiin osallistui arviolta n. 80 000 katsojaa (n. 100 000 / 2023). Lisäksi useampi vastaaja kertoi, että katsojamäärää on mahdotonta arvioida.

Tanssioppilaitosten esiintymistoiminnan luvut ovat linjassa myös Sirkuksen ja tanssin tiedotuskeskuksen esitystilastojen kanssa. Tanssitilastot vuodelta 2024 näyttävät, että esitysten määrä on pysynyt hyvin samalla tasolla vuodesta 2023, mutta katsojamäärät ovat hieman tippuneet edellisestä vuodesta. Vuoden 2024 aikana suomalaista tanssia ammattikentän esityksissä kävi katsomassa n. 363 500 katsojaa (n. 384 000 / 2023).


Tanssioppilaitosten työllistämisvaikutus

STOPP ry:n jäsenoppilaitokset taiteen perusopetuksen osalta ovat syksyllä 2024 työllistäneet yhteensä n. 1300 henkilöä, joista tanssinopettajia oli noin 600. Monialaisten oppilaitosten muitten opettajien määrä nostaa henkilökunnan kokonaismäärää huomattavasti. Henkilöstön määrä on vähentynyt jonkun verran vuodesta 2023.

Tanssinopettajista 34 % työskenteli päätoimisessa ja 66 % sivutoimisessa työsuhteessa. Opettajista 70 % oli muodollisesti päteviä.