Luovuutta politiikkaan -viikko kokosi jo toista vuotta peräkkäin suuren määrän päättäjiä taiteen perusopetuksen äärelle. Kymmenet taidekoulut eri puolilta Suomea kutsuivat vieraiksi alueensa päättäjiä tutustumaan oppilaitostensa toimintaan. Sosiaalinen media täyttyi lukuisista liikuttavista kohtaamisista taiteen ja taidekasvatuksen äärellä. Merkittävää tällaisessa kampanjassa on se, ettei taiteen perusopetuksen vaikuttavuutta perustella pelkästään numeroin tai hissipuhein, kertojina ovat myös oppilaat, yhdessä tekeminen ja kokeminen.
Osallistuin itse teemaviikkoon Kajaanissa, jossa poliitikot oli kutsuttu mukaan koululaisnäytösten järjestelyyn. Yhteisen keskustelu- ja kahvihetken lisäksi vieraat olivat mukana jännittämässä kulisseissa, juontamassa näytöstä ja jopa heittäytymässä yhteisen tanssin äärelle täyden Kaukametsäsalin lavalla. Vierailun huipensi keskusteluhetki nuorten tanssioppilaiden kanssa, jotka selkeästi muuttivat uskottavaksi kaiken sen, mitä me aikuiset olimme yrittäneet numeroin ja kaavioin kahvin äärellä aiemmin kertoa.
Numerot ja vuosiluvut ovat tarpeen nekin. Jäsennellyn tiedon kokoaminen ja sen kertominen ovat merkittävä osa vaikuttamistyötä. Tärkeää on kuitenkin herättää kuulijan huomio, tulla nähdyksi ja jättää muistijälki kohtaamisesta. Tämän pystyin itsekin havainnoimaan Kajaanissa, jossa vierailun lopuksi paikallispoliitikko avasi keskustelun kysymällä ”entäs sitten se taiteen perusopetus?” Siinä kohdassa oivalsin, että asiamme tuli oikeasti huomatuksi.
Vaikuttamistyö luo pohjan monen järjestön toimintaan. STOPP ry on perustettu vuonna 1982 maamme tanssioppilaitosten yhdyssiteeksi ja etujärjestöksi. Syksyllä 2021 vahvistetun strategian 2021 – 2026 mukaisesti liiton päämääränä on vetovoimainen tanssin taiteen perusopetus ja toimintakykyinen oppilaitosverkosto. Päämääränsä saavuttamiseksi liiton toiminta-ajatuksena on toimia tanssin taiteen perusopetuksen sekä jäsenoppilaitostensa liikkeenä ja äänenä. Toisin sanoen vaikuttamistyö on liiton toiminnan punainen lanka.
Vuoden 2024 toimintasuunnitelmaan STOPP ry myös erikseen kirjasi vaikuttamistyön painotuksen. Se tarkoittaa sitä, että liiton toiminnassa pyritään tukemaan tanssin taiteen perusopetuksen asemaa ja jäsenoppilaitosten toimintaedellytyksiä. Tanssi talousarvioon!
Järjestön näkökulmasta vaikuttamistyötä tehdään hyvin monitasoisesti. Vahva viestintä ja tiiviit yhteydet päättäviin viranomaisiin luovat pohjan vaikuttamistyöhön, mutta sen lisäksi työtä tehdään myös monella muulla tavalla. Suuri osa vaikuttamistyöstä tehdään yhdessä Taiteen perusopetusliitto TPO ry:n ja sen jäsenjärjestöjen kanssa erilaisissa työryhmissä, kampanjoissa, lausunnoissa, projekteissa ja niin edelleen. Vaikuttamistyö on näkyvyyttä, tiedotusta, osallistumista, kohtaamista. Vaikuttamistyö on läsnä silloinkin, kun ajantasaisen tiedotuksen, koulutusten, vertaistuen ja verkostojen kautta tuetaan jäsenoppilaitoksia omassa työssään. Ja toki tarvittaessa jäsenoppilaitosten toimintaedellytysten tukeminen tarkoittaa myös kirjelmiä, puheluita, vierailuita ja sähköposteja.
Luovuutta politiikkaan oli hyvä osoitus siitä, miten vaikuttamistyötä voidaan tehdä yhdessä. Vaikka pääsin ihailemaan kohtaamisia Kajaaniin, sain osani myös sosiaalista mediaa seuraamalla. Liikutuin kuvista, videoista ja kirjoituksista, ja pystyin aistimaan kohtaamisten merkityksen. Uskon, että tämä vaikuttamistyö todellakin vaikuttaa. Ja sitähän se vaikuttamistyö on – vaikuttamista ja vaikuttumista.
-Hei, muista että voit olla yhteyksissä aina kun on tarvetta, huikkasi kainuulainen kansanedustaja poistuessaan Kajaani Dancen tanssikoulun koululaisnäytösten takahuoneesta. Hymyilin takasin ja ajattelin, että tarvetta varmasti tulee. Ja tämän yhdessä vietetyn hetken ansiosta tiedän, että muistamme molemmat toisemme silloinkin kun sen yhteydenoton aika tulee.
Milla Malmberg, toiminnanjohtaja
STOPP ry.
Lue myös Tanssistudio Dance Artin rehtorin Minni Arposuon blogikirjoitus tanssikoulujen vaikuttamistyöstä:
https://stopp.fi/blogikirjoitus/vaikuttamistyota-taiteen-perusopetuksen-aseman-edistamiseksi/