Vuoden tanssikasvattaja Sari Heikkilä: Jokainen oppilas on oma persoona

Vuoden tanssikasvattajana palkittu Sari Heikkilä työskentelee tanssin lehtorina Lapin musiikki- ja tanssiopistossa Rovaniemellä. Työviikkoon mahtuu niin lastentanssin ja baletin perusopetuksen opetusta kuin erityisryhmienkin tanssinopetusta. Työnkuva onkin vuosien aikana muotoutunut tällaiseksi Sarin itsenä kehittämänä. Monipuolisen opettajan innostuksen kohteena onkin laajentaa tanssikasvatusta myös taiteen perusopetuksen ryhmien ulkopuolelle. Rovaniemellä on Sarin toimesta tehty yhteistyötä tanssin taiteen perusopetuksen sekä varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja erityisluokkien opetuksen kanssa jo vuodesta 2004.

Sari Heikkilä työskentelee tanssin lehtorina Lapin musiikki- ja tanssiopistossa Rovaniemellä.

Tanssia onnellisten siipien alla
Vaikka tanssi on kuulunut Sari Heikkilän elämään jo vuosikymmeniä, olisi liikunnallinen lapsi voinut hyvin päätyä myös esimerkiksi uimariksi. Lapsena Sari kokeilikin monia lajeja ja viihtyi uima-altaan ohella myös voimistelusalissa. Baletin pariin Sari löysi kansalaisopiston kautta Raila Huttusen tunneilla. Virpi Wirlander-Asplundin kesäkurssien ja lopulta balettiopiston perustamisen myötä baletista tuli kuitenkin Sarin ykkösharrastus.
Kun Virpi perusti Lapin Balettiopiston 1980-luvun alussa, uppouduin sinne. Vähitellen uinti ja voimistelu saivat jäädä, vaikka aluksi niistä luopuminen oli vaikeaa.
Vuodet Virpin tanssioppilaana ovat luoneet pohjan koko tanssiuralle niin tanssimisen itsensä kuin opettamisenkin näkökulmista.
– Olen ollut tosi onnellisten siipien alla, kun olen saanut olla hyvässä ja viisaassa opissa oikeastaan koko ikäni.

Monipuolinen opettaja
Sarin ammattihaaveet eivät kuitenkaan alun perin liittyneet tanssiin.
– En ehkä osannut edes ajatella tanssia ammattimielessä. Mietin erilaisia opettamiseen liittyviä ammatteja ja lopulta hain tanssinopettajakoulutukseen, Virpin ehdotuksesta. Se tuntui kuitenkin heti alusta alkaen oikealta.
Sari Heikkilä opiskeli tanssinopettajaksi Oulussa ja halusi baletin ohella tutustua myös lastentanssin opetukseen.
– Ajattelin, että tanssinopettajan olisi tärkeää olla monipuolinen. Lisäksi olin jo silloin tosi kiinnostunut erityislasten opettamisesta ja halusin tutkia tätä lastentanssin kautta.
Molemmat kiinnostuksen kohteet – baletti ja erityislasten opetus – ovatkin luoneet suuntaviivoja Sarin ammatilliselle kehitykselle.

Tanssinopettajana erityisluokassa
Erityislasten tanssinopetus eroaa taiteen perusopetuksen tanssinopetuksesta monella tavalla. Tai tavallaan se ei eroa siitä mitenkään. Oli kyseessä mikä tahansa ryhmä ja kuka tahansa oppilas, on tanssinopettajan pystyttävä asettumaan oppilaan asemaan ja pohdittava, miten opetettavan asian saisi pilkottua oikeanlaiseen muotoon.
– Ajattelen, että minun työni on olla tanssinopettaja, ei erityisopettaja. Minä mietin tunteja nimenomaan tanssin lähtökohdista ja yritän kehittää tanssin elementtejä sellaisiksi, että ne olisivat oikeanlaiset juuri näille oppilaille, Sari miettii.
Jokainen lapsi on omalla tavallaan erityinen ja jokainen oppilas on kohdattava omana persoonanaan.
– Mutta kyllä minä taidan olla sellainen opettaja, että silmäni hakeutuu useimmin oppilaisiin, joiden oppiminen tarvitsee erityistä huomiota. Joskus ihan pitää muistuttaa itseään, että nekin oppilaat, jotka oppivat nopeammin, tarvitsevat huomiotani, Sari naurahtaa.

Sari Heikkilä kukitettiin marraskuun lopussa Lapin Musiikki- ja tanssiopiston henkilöstön kokouksessa.

Tanssiin eläytymisen taikaa
Sari Heikkilä on työskennellyt koko opetusuransa Rovaniemellä eli kotipaikkakunnallaan, jonne hän muutti perheensä kanssa jo 9-vuotiaana.
– Kävin opiskelemassa tanssinopettajaksi Oulussa ja minulle tarjottiin harjoittelupaikkaa Oopperan balettioppilaitoksesta. Halusin kuitenkin palata Rovaniemelle ja tänne sitten olen asettunut.
Rovaniemellä Sarin on ollut mahdollista kehittää työtään ja kehittyä tanssinopettajana jo vuosien ajan. Tämänkokoisessa kaupungissa oppilaiden kanssa voi luoda pitkiäkin suhteita ja se tuntuu Sarista tosi mielekkäältä.
Vaikka työ on muuttunut vuosien aikana paljonkin, on työ tuntunut koko ajan mieluisalta.
– Työ on niin kokonaisvaltaista ja ihanaa, että se pitää huonoinakin hetkinä vireessä ja kiinni elämässä.
Sarin erään oppilaan isä on kuvannut lapsensa tanssinopettajaa taikuriksi, joka saa lasten kanssa ihmeitä aikaan.
– Ehkä se taikuus on sitä lapsen asemaan asettautumista. Nautin ihan aidosti työstäni ja yritän tehdä tätä oppilas edellä. Tanssiin eläytyminen on taikaa.

 

Sari Heikkilä on työskennellyt nykyisessä Lapin musiikki- ja tanssiopistossa (ent. Lapin Tanssiopisto ja Lapin Balettiopisto) tanssinopettajana jo 1990-luvulta lähtien. Vuosien aikana hän on kehittänyt omaleimaisen opetustavan, josta ovat saaneet nauttia lukuisat oppilaat niin lastentanssin, baletin kuin erityisryhmien opetuksenkin parissa. Oppilaat ovat saaneet hyvän ja kurinalaisen pohjan balettiopinnoilleen, ja toisaalta kannustavan ja luovuutta korostavan opetuksen vapaamman tanssi-ilmaisun parissa. Suomen tanssioppilaitosten liitto STOPP ry haluaa osoittaa Sari Heikkilälle Suomen teatterijärjestöjen keskusliiton kultaisen ansiomerkin osoituksena ja kiitoksena tanssikasvatuksen alalla tehdystä työstä.

 

Tutustu lisää liiton palkintoihin täällä.

 

Tanssikasvatus elämäntyönä -palkitun Hannele Soulasmaan haastattelu löytyy täältä:
https://stopp.fi/tanssikasvatus-elamantyona-palkittu-hannele-soulasmaa-tanssinopetus-on-upean-kokonaisvaltaista-tyota/