Musiikkiopisto Arkipelagin rehtori Jenni Uimonen kuvailee blogikirjoituksessaan Musiikkiopisto Arkipelagin sekä Tanssiopisto Hurjan Piruetin yhteistä kaksikielistä saavutettavuuskoulutusta. Tanssinopetuksen saavutettavuuskysymyksiin keskittyvä täydennyskoulutus käynnistyikin maaliskuussa Kaarinassa ja Karjaalla. Jenni Uimonen heittää ilmoille puhuttelevan ja tärkeän kysymyksen: ”Mitä jos tanssi kuuluisi meille kaikille?”
Musiikkiopisto Arkipelag ja Tanssiopisto Hurja Piruetti isännöivät yhteistyössä tanssin ja luovan liikkeen parissa työskenteleville opettajille suunnattua kaksikielistä täydennyskoulutushanketta ESBM – Elever med särskilda behov inom dans- och rörelseundervisningen. Maaliskuussa Kaarinassa ja Karjaalla starttasi kaksi erillistä koulutusryhmää, jotka koostuvat yhteensä lähes viidestäkymmenestä taiteen perusopetuksen, vapaan sivistystyön ja varhaiskasvatuksen opettajasta. Puolitoistavuotisen henkilöstökoulutushankkeen rahoittaa Opetushallitus.
Tunnelma ensimmäisen koulutuspäivän alussa Kaarinassa oli toiveikas ja innostunut. Vastaavia tanssialan täydennyskoulutuksia ei ole ollut usein tarjolla ja opettajat kokivat selvästi lisäkouluttautumisen tärkeänä.
Saavutettavuuskysymykset puhuttavat oppilaitoksissa, koska opetustyön haasteet ovat viime vuosina kasvaneet. Jokaisella lapsella tulisi olla mahdollisuus harrastaa tanssia riippumatta oppimisen haasteista, tilojen esteettömyydestä tai esimerkiksi perheen taloudellisesta tilanteesta. ESBM-koulutuksen tavoitteena on antaa opettajille työkaluja oppimisen erityishaasteiden kohtaamiseen ja saavutettavuuden edistämiseen omissa oppilaitoksissaan. Hankkeen tavoitteena on lisäksi taideopetuksen kielellisen yhdenvertaisuuden edistäminen ja pedagogisen osaamisen jakaminen eri koulutusmuotojen välillä.
Tanssinopettajan työ on usein yksinäistä puurtamista. Jo ensimmäisenä koulutuspäivänä opettajien puheenvuoroissa tuli esiin jakamisen ja yhteistyöverkostojen kehittämisen tärkeys tanssin kentällä.
Aamupäivällä Kuopion konservatorion apulaisrehtori, musiikkipedagogi Elina Vetoniemi johdatteli opiskelijat katsomaan opetustilannetta oppimisen haasteita kokevan pienen oppilaan silmin. Kulttuuria kaikille ry:stä kouluttajaksi kutsutulla Maija Karhusella on omakohtaista kokemusta esteistä, joita tanssin kentällä Suomessa voi edelleen kohdata.
Iltapäivällä tanssitaiteilija Jonna Aaltonen vei opiskelijat liikeharjoituksien myötä miettimään, miltä uuden oppiminen omassa kehossa tuntuu esimerkiksi silloin, kun keho käy läpi murrosiän muutoksia. Miten rohkaisisimme oppilaitamme suhtautumaan lempeästi ja hyväksyvästi omaan, jatkuvassa muutoksessa olevaan kehoomme?
Jos koulutus kiinnostaa, muutama koulutuspaikka on vielä vapaana kummassakin koulutusryhmässä ja mukaan voit ilmoittautua suoraan oppilaitoksien rehtoreille soittamalla.
Karjaan koulutuspäivän tunnelmiin pääset tutustumaan täältä.
Artikkelin kuvassa tanssivat koulutukseen osallistuneet opettajat Jonna Aaltosen liiketyöpajassa. Heitä kuvasi Jenni Uimonen.
Lue myös STOPP ry:n toiminnanjohtajan blogikirjoitus rehtorin työstä päivitettävien suunnitelmien keskellä:
https://stopp.fi/pienikin-paneutuminen-on-hyva/
Tutustu myös Tanssiopisto Hurjan Piruetin rehtorin kirjoitukseen opiston kestävän kehityksen hankkeesta:
https://stopp.fi/taiteen-perusopetus-poikii-elamanmittaisia-ystavyyssuhteita/